Blog

mei03

De gezonde barbecue

Grill'nSmoke, de gezonde barbecue

Naast dat aan bbq een mannenimago kleeft, heeft een barbecue ook, in onze ogen geheel onterecht, een nogal ongezond imago. Daarom krijg je van ons wat uitgangspunten voor een gezonde barbecue waarbij we de drogreden ‘als je al zoveel mogelijk gezond eet, is een bbqtje niet zo erg, toch?’ overslaan.

Roet is niet goed

De voornaamste voorwaarde voor een gezonde bbq is dat je niet iets verbrands eet. Roet is slecht. Verkoolde producten zijn slecht voor je gezondheid. Technisch: de zogenaamde polycyclische aromatische koolwaterstoffen (PAK) zijn uiteindelijk slecht voor ons DNA, de drager van ons erfelijk materiaal dat door de diolen (die ontstaan bij de afbraak van PAK) een reactie aangaan met andere stoffen waaronder het DNA.

  • Stook je op direct vuur, wacht dan tot de kolen/briketten wit zijn.
    • Ook na bijvullen van kolen/briketten wachten!
  • Draai je product regelmatig om dat voorkomt verbranding.
  • Gooi verbrand product weg!

Rauw
Er is natuurlijk een groep(je) Raw Food – eters. Die zullen zich hier niet door aangesproken voelen. Sommige producten (bijvoorbeeld rund, sommige vissoorten) kunnen best iets rauw (rare/medium) worden gegeten. Voor alle andere producten: verzeker jezelf ervan dat het goed is. Bij twijfel, controleer!

Vet
‘Haastige spoed is zelden goed’ is zo’n mooi oudhollandsch spreekwoord.  Daarom raden wij aan om vooral lekker rustig aan te doen. Dus niet ff huphup bbq-en… Het mooie van slow is dat je het product-eigen vet de kans geeft om te (deels) smelten.

Zo nemen wij tijdens een barbecue catering altijd zo’n 1 tot 1,5 uur om de bbq goed warm op te stoken. Daarnaast houden wij tijd en temperatuur altijd goed in de gaten. Weet ook (of zoek op) welke kerntemperatuur voor jouw gerecht nodig is om tot de juiste garing te komen. Schaf een thermometer aan om te checken.

Gevarieerd

Gezond eten bereik je ook door gevarieerd te eten. BBQ niet 7 dagen per week met grote hompen vlees. Dat is vooral goed voor de portemonnee van de slager. Maar denk ook aan de vis- en groenteboer en de poelier. Een kippendijfilet met gegrilde groenten is ook lekker. Combineer met bijgerechten als frisse salades (uiteraard met een home-made-dressing). En vind je brood niet gezond? Menig supermarkt verkoopt ook spelt(stok)brood. Lekker met een eigen gemaakte kruidenboter.

Eerlijk
Eerlijke producten zijn echt gezonder. Liever geen voorverpakte chemische marinades, prefab schijven en stokken uit de diepvries. Verse kruiden, beetje (olijf)olie, dagvers vis, voor je neus gesneden vlees.. echt beter. Gun jezelf geen plofkip, boterhamworst als hamburger, fabrieksgehaktballen als golfbalstick.. Beter 1x met echt eerlijke en goede producten dan 5x op prefab-toer.

Met mate(n)
Natuurlijk is barbecueën met je maten het gezelligst. Vaak resulteert dat ook in ‘meer eten dan goed voor je is’. Je kent dat gevoel wel van ‘net iets te veel’. Bij gezond hoort, naast gevarieerd, ook een goede proportie. Portionering is wel wat men vaak het lastigst vindt als er meerdere mensen komen eten. Men is bang om te weinig te hebben, dus wordt er ruim ingekocht met als gevolg dat jouw gasten het niet vinden kunnen dat je met veel restanten blijft zitten en eten zich vervolgens klem, mede door (bij mannen dan 😉 ) stoerdoenerij.

Natuurlijk zorg je dat je voldoende in huis hebt maar houdt zo veel mogelijk, zo lang mogelijk gekoeld. Dan kun je het (vaak) bewaren tot de volgende dag of alsnog invriezen. (vriest nooit eerder bevroren geweest product na ontdooiing opnieuw in)

Heb jij nog andere tips voor een gezonde barbecue? Laat ze hieronder achter!

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *